Türkiye’de hasat dönemi doğudan itibaren yapılmaya başlandı. Arpa hasadı sonra buğday, kanola, ayçiçeği derken tüm ürünlerde havaların ısınması ile bereketli bir hasat dönemi olur inşallah tüm çiftçilerimize.
Son dönemlerde sizler de, “Türkiye tarımda kendi kendine yetebilen bir ülke konumundan çıktı” diye düşünüyor musunuz? Birçok yerde karşılaşıyorum bu cümle ile. Nispeten katılıyorum. Tarımda kendine yetebilen ülke konumumuz giderek geçerliliğini yitiriyor.
Çiftçilerimize sorduğunuzda kimisi şükür ediyor ve toprağı işlemek pahalı. Öyle pahalı ki, toprağı işlemek yiyeceğin üründen daha pahalı. umursamadığımız, alıştığımız mazot zamları var ya, işle o zamlar ekimi oldukça zora sokuyor. Bildiğim kadarıyla memleketin birçok yerinde çiftçiler, “Ekeyim, dikeyim, üreteyim de kar edeyim” diye üretime devam etmiyor. “İyi, kötü bir toprağımız var, memlekette işsiz çok” diye düşündüğünden üretmeyi sürdürüyor. Şimdi ben mazot fiyatlarından bahsettim ya birileri, “Yahu çiftçi de tarlasına yakın yerde otursun da az yakıt harcamış olsun” diyecek. Memleketteki partizanlığın seviyesi bu kadar.
Ama şunu belirtmek isterim; geçtiğimiz hafta Edirne Ticaret Borsası Başkanı Özay Öztürk bey ile yaptığımız röportaj öncesi kısa bir hesaplama taktiği öğretti bana, gerçekten de sonra biraz düşününce hesaplama doğru ama çiftçi neden hala para kazanamıyor diye düşünmemek elde değil.
Yaşadıklarımız, beslenmenin öncelikli olduğunu sürekli bizlere hatırlatırken, hala zarara uğramak adına toprağı canlandırmaya uğraştıklarını söylüyor çiftçiler. Çiftçiliği meslek olarak yapmak şöyle dursun, hobi olarak bile yapmazsın maliyetleri görsen. Mümkün değil. Düşün; emeklisin ve yıllarca saksıda yeşillik yetiştirmeyi hayal etmişsin. Bugün cebindeki paranın kısıtlı ve oldukça sınırlı olmasından dolayı bu hayalinden vazgeçeceklerini söylüyorlar..
Vaziyet böyle olunca taneyle meyve sebze döneminin başlamasına çok da şaşmamak lazım. İşin üretim yönü böyle. Gelelim tüketicilere. Son yıllarda tüketici boyutunda çok acayip şeyler oluyor. Tüketicinin alışveriş yaptığı mecralar değişti sosyal medyanın hayatımıza girmesi ile birlikte. Mecra değişti değişmesine de düzenbazlar, dolandırıcılar, fırsatçılar da hemen ‘damladılar’ o mecraya. Taktikler geliştirdiler. İnsanları kandırmak için ‘stratejiler’ belirlediler.
Havalar ısındı ama hala meyve ve sebze fiyatları ilk günkü sıcaklığını koruyor. Biraz daha geçecek ve fiyatlar düşecek hayalı yada kurmacası ile önümüz yaz mevsimi.. Şimdilik Esenlikler ..